トップページへ

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
教授 楠瀬 健昭    
備考
授業の目的と概要
 映画「サウンド・オブ・ミュージック」を鑑賞して、内容を理解できるようにする。 
映画のシナリオを読む。 
単語、熟語、連語、慣用句などを覚えると同時に文化や歴史を理解する。 
●一般目標(GIO) 
 英語の基礎力をつけるために、「読む」、「書く」、「聞く」、「話す」に関する基本的知識と技能を習得する。さまざまな考え方、感じ方に触れ、物事を多角的に見る能力を養う。 
●到達目標(SBOs) 
言語、歴史、宗教などを学ぶことによって、外国と日本の文化について比較できる。 
人の行動や心理がいかなる要因によって、どのように決定されるかを説明できる。 
易しい英語で書かれた文章を読んで、内容を説明できる。 
短い日本文を文法にかなった英文に直すことができる。 
英語の基礎的音声を聞き分けることができる。 
英語の会話を聞いて内容を理解して要約できる。 
授業の方法
映画を見る。シナリオを読む。役割練習をする。単語や慣用表現を覚える。再び映画を見る。英語でストーリーを要約する。 
●準備学習や授業に対する心構え 
必ず下読みをして、わからない部分はあらかじめ辞書で調べておくこと。 
●オフィス・アワー 
火曜日、木曜日午後1時〜3時、研究室へどうぞ。 
成績評価法
出席(10%)+発表(20%)+提出物(10%)+英語テスト(60%)による総合評価 
教科書
書名 著者名 出版社名
The Sound of Music 曾根田憲三 他 スクリーンプレイ出版
授業計画
項目 授業内容
1 Introduction to English Learning  listening, writing, speaking 
2 Maria listening, reading, speaking, writing
3 The Governess listening, reading, speaking, writing
4 My Favorite Things listening, reading, speaking, writing
5 Do Re Mi listening, reading, speaking, writing
6 Baroness Schraeder listening, reading, speaking, writing
7 A Yodeler's Melody listening, reading, speaking, writing
8 A Painful Goodbye listening, reading, speaking, writing
9 Searching for a Dream listening, reading, speaking, writing
10 The Anschluss listening, reading, speaking, writing
11 Edelweiss listening, reading, speaking, writing
12 Seeing the movie 1 listening
13 Seeing the movie 2 listening
14 Seeing the movie 3 listening
15 Examination paper test with listening comprehension  
▲PAGE TOP

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
非常勤講師 Joseph Michael Jacobs    
備考
授業の目的と概要
This class will focus on practical English conversational skills. Students will actively build on the fundamentals of speaking, comprehension, reading and writing. Pair and small group work will be integrated. Intercultural understanding will be a theme throughout.
●一般目標(GIO)
英語の基礎力を身につけるために、「聞く」「話す」に関する基礎的知識と技能を修得する。
●到達目標(SBOs)
1.英語の基礎的音声を聞き分けることができる。
2.英語の会話を聞いて内容を理解して要約できる。
3.英語による日常会話での質疑応答ができる。
授業の方法
A communicative skills-based text will be assigned and used regularly. Pair work and small group interviews will be utilized. Audio cassettes will be frequently used to improve listening comprehension.
成績評価法
Grading will be conducted in descending order of importance : attendance - participation - tests    
教科書
書名 著者名 出版社名
Who Said What? Joe M. Jacobs Marathon Publishing
授業計画
項目 授業内容
1 Personal Interviews Introductions/meeting classmates
2 Greetings First meetings, social gestures
3 Likes and Dislikes Expressing personal preferences
4 Times and Dates Appointments, reservations
5 Family Matters Describing people, personalities
6 About Tomorrow Using future tense
7 Food Cooking, ordering, health issues
8 Health Habits and lifestyle
9 People and Countries Geography, Political Science
10 Take a Trip The world of overseas travel
11 Opinion Expressing yourself clearly
12 Environment Energy, pollution, alternatives
13 Review Bringing it all togeher
14 Test
▲PAGE TOP

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
非常勤講師 Ian Murray Richards    
備考
授業の目的と概要
This class will aim to improve students' grasp of English and their ability to use the language within a practical context. All four skills, speaking, listening, writing and reading, will be practiced.
●一般目標(GIO)
The goal of this course is to raise students' overall communicative confidence.
授業の方法
A communication-oriented text will be assigned and used comprehensively. Further supplementary material will be assigned by the teacher.
●準備学習や授業に対する心構え
The course will be task-based and will require active participation from students.
成績評価法
Evaluation will be in the form of attendance, involvement in classwork, and tasting.
教科書
書名 著者名 出版社名
Impact Listening 1 (Second Edition) Kisslinger, E and Beuckens,T Pearson-Longman
参考書
書名 著者名 出版社名
An English-Japanese dictionary
授業計画
項目 授業内容
1 Greetings Introductions
2 Home 1 Intercommunication activities
3 Home 2 Reading and discussion
4 Clothing 1 Intercommunication activities
5 Clothing  2 Reading and discussion
6 Nationalities 1 Intercommunication activities
7 Nationalities 2 Reading and discussion
8 People 1 Intercommunication activities
9 People 2 Reading and discussion
10 Family 1 Intercommunication activities
11 Family 2 Reading and discussion
12 Directions 1 Intercommunication activities
13 Directions 2 Reading and discussion
14 Final Test
▲PAGE TOP