トップページへ

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
教授 坂田 勝治    
備考
授業の目的と概要
・「科学英語」の「基礎コース」として、基礎的な科学英文を読む。テーマは、GPSシステム・人工衛星を用いたマヤの古代都市の調査など、科学の最先端の題材や、健康と水の摂取量・ダイエット論争・遺伝子組み換え作物研究結果など、科学の今日的な問題が取り上げられている。これらの最新情報にふれながら、科学英語の文体に慣れて、科学用語の語彙を増加させることが目的である。
・併行して、TVの海外英語ニュース番組を観て、リスニング力を身につける練習をする。

・英文の文章構造についての基本的な理解力の上に立ってより高度の長文の英語に慣れ、英文を英語そのものの発想と構文に沿って読みこなすための演習を行う。
・読むに際しては、英語そのものの構造と、英語の発想方法に則して解釈するのが大切で、「翻訳」などにとらわれずに、「英文そのものを読んで分かる」ように、また「結局どういうことが書いてあるのか」が分かるように努めてもらいたい。
・英語を「道具」として情報を手に入れ、それを考察する。
授業の方法
・授業は演習形式で行うので、予習は絶対に不可欠である。
・「英語演習」という観点から「授業への参加」を「きわめて重視」し、テキストを媒体として、クラス内での直接的な質疑を通じて、英語力の総合的な訓練を行う。
・「結局どういうことが書いてあるのか」を中心に問題点を提起する。
成績評価法
・「定期試験+授業での活動+出席」で総合評価する。
・「授業での活動」には、発表態度、小テストの受験及び課題の提出などを含む。
・小テストは期末に行う試験と同様に、重要である。
教科書
書名 著者名 出版社名
Science and Culture M.Chiba et al. 青踏社
授業計画
項目 授業内容
1 オリエンテーション 授業の内容と方法、課題の説明
2 Global Positioning System
3 Building a Rooftop Vegetable Garden
4 How much Water Do We Really Need to Drink?
5 Testing the Atkins Diet
6 Pollen Can Travel Farther than We thought
7 Mystery of Time
8 Satellite Photos of Mayan Ruins
9 Sport Parachuting
10 Volcanoes National Park
11 Homo Floresiensis
12 Dental Health
13 What is Science?
14 Tadao Ando---Mission: Worldwide Architect 
15 (Total Review) 総括ー質疑応答
▲PAGE TOP

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
教授 楠瀬 健昭    
備考
授業の目的と概要
1.様々な英文を読みながら、読む力を養う。長文が読めるようになるためには、段落の構造、構文の理解、単語や連語の把握とともに文章の背景の知識、常識が必要です。それらの点に留意しながら、想像力を駆使して、長文を読もう。英語から日本語への表面的な変換に終始するのではなく、著者の意図を読み取ろう。そうしてこそ、本来の意味で読めたことを実感し、英語を書く、話す、聞き取ることへと結びつく。  
2.ヨーロッパ、アジア、アフリカ、アメリカの魅力あふれる世界遺産紹介を聴きながら、内容把握力、語彙力のアップをはかる。
授業の方法
1.リスニングはテキストを使用し、毎回その成果を提出してもらいます。  
2.長文読解は演習形式で、精読します。教材はプリントで渡します。まず、全体を読んで大まかな内容を把握、次に一つ一つの文章の意味を日本語に直しながら確認します。最後に、どういう内容であったかを、英語でまとめてみます。
成績評価法
出席+発表+英語テストによる総合評価   
教科書
書名 著者名 出版社名
Wondrous World Heritage Tour Listening 染矢正一 他 三修社
授業計画
項目 授業内容
1 UK:Stonehenge Listening & Reading
2 Germany:Rhine Valley and Castles
Listening & Reading
3 France:Verailles Palace and Gardens Listening & Reading
4 Italy:Pompeii
Listening & Reading
5 Greece:The Acropolis of Athens Listening & Reading
6 Russia:Kremlin and Red Square in Moscow Listening & Reading
7 Jordan:Petra Listening & Reading
8 Iran:Persepolis Listening & Reading
9 India:The Taj Mahal Listening & Reading
10 Indonesia:Borobudur Temple Listening & Reading
11 China:The Great Wall Listening & Reading
12 Japan:Historic Villages of Shirakawa-go and Gokayama Listening & Reading
13 Mali:Timbuktu Listening & Reading
14 South Africa:Robben Island Listening & Reading
▲PAGE TOP

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
非常勤講師 Joseph Michael Jacobs    
備考
授業の目的と概要
 This class will focus on practical English conversational skills. Students will actively build on the fundamentals of speaking, comprehension, reading and writing. Pair and small group work will be integrated. Intercultural understanding will be a theme throughout.
授業の方法
A communicative skills-based text will be assigned and used regularly. Pair work and small group interviews will be utilized. Audio cassettes will be frequently used to improve listening comprehension.
成績評価法
Grading will be conducted in descending order of importance : attendance - participation - tests    
教科書
書名 著者名 出版社名
Who Said What? Joe M. Jacobs Marathon Publishing
授業計画
項目 授業内容
1 Personal Interviews Introductions/meeting classmates
2 Greetings First meetings, social gestures
3 Likes and Dislikes Expressing personal preferences
4 Times and Dates Appointments, reservations
5 Family Matters Describing people, personalities
6 About Tomorrow Using future tense
7 Food Cooking, ordering, health issues
8 Health Habits and lifestyle
9 People and Countries Geography, Political Science
10 Take a Trip The world of overseas travel
11 Opinion Expressing yourself clearly
12 Environment Energy, pollution, alternatives
13 Review Bringing it all togeher
14 Test
▲PAGE TOP

英語3  [English 3]

開講情報
2年次 前期 1単位 必修
担当教員
非常勤講師 Judith Lynn Ritter    
備考
授業の目的と概要
In this course, students will gain confidence in expressing opinions in English through natural questions and answers.  Through this confidence, they will improve their listening, vocabulary, grammar, and fluency skills. 
授業の方法
Students will review vocabulary and grammar before creating their own conversations based on general question structures.  Surveys, games, and other activities related to each lesson's topic will reinforce their discussions.  Practical Travel English will also be created to prepare students for international travel. 
成績評価法
Students will be evaluated on attendance, participation in class, short tests, and team presentations.
教科書
書名 著者名 出版社名
Talk Your Head Off (…and Write, Too!) Brana Rish West Prentice Hall Regents
参考書
書名 著者名 出版社名
Dictionary: Japanese-English English-Japanese
授業計画
項目 授業内容
1 Introductions Getting to know each other and class style
2 Diet and Exercise What fast foods do you eat? 
3 Transportation Systems What is teleportation?
4 Gossip Have you ever spread gossip?
5 Love Have you ever dated someone your parents didn't like?
6 Media Mania What's your favorite movie?
7 Growing Old How“old”is old?
8 Smoking Why do people smoke?
9 Government Spending Do governments spend money wisely?
10 Divorce Why do some people get divorced?
11 Professionalism What is the difference between job and career?
12 Travel English Are you ready to travel abroad?
13 Travel English Are you sure?
14 Travel English Let's see ...
▲PAGE TOP